sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Koulutunti Laralla

Lukekaa postaus niinkuin se olisi kirjoitettu viime viikon sunnuntaina!!

Vihdoinkin pääsin koneen ääreen ja teen teille postauksen viime maanantain ratsastustunnista. :) Tällä kertaa mulla oli kuvaaja joten saatte paljon kuvia ja videokoosteen ;)

Tallille tullessa menin suoraan katsomaan listoja ja menin Laralla. Fiilikset oli ihan ok, oon kuullu, että Lara on ihan kiva ratsastaessa, mutta sillä on isot askeleet. Oisin kuitenkin halunnut mennä Zafarilla ;)
Ennen tunnin alkua hengailin kaverien kanssa ja laitettiin hevosia. (Mun ratsu oli jo tunnilla)
Seiskan maissa mentiin maneesiin ja aika pian pääsin hyppäämään Laran selkään. Aluks en ees meinannu päästä sinne...pitäiskö alkaa venyttelee ennen tunnin alkua? =P

Tunti aloitettiin alkukäynneillä ja niiden jälkeen taas verkkailtiin ravissa. Ravi oli tosi isoa ja nopea tempoista ja aattelin jo, että mitäköhän tästäkin tulee. Pikkuhiljaa se alkoi sujumaan ja keventäminen helpottui. Ihana oli ratsastaa hevosella joka on todella innoissaan ja energinen jo pelkästään kouluratsastuksessa.









Välikäyntien jälkeen aloitettiin tunnin pääaihe, eli kolmikaarinen kiemuraura HARJOITUSRAVISSA... Eka fiilis oli, että kolmikaarinen kiemuraura on kiva tehtävä, mutta sitten kuulin sanan harjoitusravi... Taas tuli sellanen fiilis, että mitäköhän ne vielä keksii mun päänmenoks? Kevytravikaan ei kuitenkaan ollut helpoimmasta päästä, niin miten mä muka pysyisin harjotusravissa...

Tehtävä meni näin:

Hienon malli pohjapiirroksen mukaan väsätty rata XD

Aluks yritin mennä jalustimet jalassa, mutta en jotenkaan saanut opettajan mukaan polvea tarpeeksi rennoks ja päätin ottaa jalustimet pois. Opettaja oli mun kanssa samaa mieltä, että ilman jalustimia on helpompaa, mutta Laran ravi on kyllä tosi isoa ja haastavaa. Päätin kuitenkin kokeilla ja meinasin jokaisessa kaarteessa valahtaa alas... =D Se oli kyllä aika hupaisan näköistä, voin tähänkin postaukseen yhden kuvan linkittää missä tasapaino meinasi mennä ja mä yritän sinnitellä pitämällä satulan etukaaresta kiinni... ;) Kuitenkin pompottavaan raviin tottui suht nopeasti ja sen jälkeen alkoi homma toimimaan todella hyvin. Tuli se ratsastuksen paras fiilis kun oivaltaa jotain ja huomaa kehityksen tunnin alusta tunnin loppuun.



Siinä on sitten se mun lupaama kuva tasapainon menetyksestä... XD


Tästä kuvasta näkee kuinka mun istunta on parantunut huimasti. :) Laitan joskus teille vertailukuvan, vaikka vuosi taaksepäin!

Sitten vaihdettiin suuntaa, levättiin hetki ja alettiin laukkaamaan. Videolla ei ole kuin ekoja laukkoja, koska tunti venyi ja kuvaajan piti lähteä. Tarkoitus oli laukata koko maanesia ympäri ja sitten porttipäähän eli C-kirjaimen kohdalle voltti. Videolla ei näy yhtään volttia, koska en mahtunut tekemään niitä aluksi, aina edessä oli joku tai takaata tuli joku juuri niin, että en olisi voltin jälkeen päässyt uralle tai olisin jäänyt jonkun taakse taakse roikkumaan.
Laukat meni hyvin. Laralla oli niin ihanan lennokas laukka! <3 Ei oo pitkään aikaan ollut kellään hevosella niin kivaa laukkaa. Ja välillä kun mentiin kovempaa ja aattelin, että nyt ei käy hyvin, ku pitäis kääntyä, niin se kääntyi kuin unelma.

Videokooste:

Linkki videoon: Koulutunti Laralla

Tunnin jälkeen olin aika väsynyt ja sisuskalut oli vaihtanut paikkaa, mutta silti jäi aivan mahtava fiilis! Haluan tosiaankin Laralla mennä useamminkin! :)

4 kommenttia:

  1. 1 sek sitten.. :D Mutta kiva postaus!

    VastaaPoista
  2. Kiva blogi! :)
    Mäkin ratsastin östiksessä joku 8 kuukautta sitten! :)
    Kävisitkö katto mun blogin :) http://adujaroky.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :D
      Kiva! :)
      Joo, mä käyn kattoo sun blogin :)

      Poista